در قلب افغانستان چه می گذرد؟

ازدواج پر خرج با وام و قرض در افغانستان

اخیرا در یک گزارش تحقیقی از سوی شبکه خصوصی "تلویزیون یک" در افغانستان، هزینه های ازدواج در افغانستان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش بی بی سی، در این گزارش هزینه ازدواج ها تنها در کابل در نه ماه گذشته حدود ۱۸۰ میلیون دلار آمریکایی برآورد شده است.

این رقم تقریبا معادل نیمی از کل صادرات این کشور است.

بر اساس همین گزارش، در نه ماه سال گذشته ۱۶ هزار مراسم عروسی در هتل های کابل برگزار شده و پول صرف شده در غذا و وسایل آرایش این مراسم حدود ۱۴۰ میلیون دلار گفته شده.



ادامه مطلب...
ارسال در تاريخ چهار شنبه 10 خرداد 1391برچسب:, توسط فیاض

به نام خدا

 چند جمله از بزرگان تاریخ در باره ای ازدواج:


1-بهترین نگهبان سعادت در یک خانواده.عشق زن و شوهر نسبت به یکدیگر است.(دوموند لورلید)
2-پیش از ازدواج چشمهایتان را خوب باز کنید و بعد از ازدواج آنها را کمی روی هم بگذرید.(بنجامین فراکلین)
3-ازدواج کتابی است که فصل اول آن به نظم است و بقیه فصول به نثر.
4-کسانی که ازدواج کرده اند  خود را ناراضی نشان میدهند و می گویند بد است.زیرا می خواهند فقط و فقط خود شان از این موهبت برخوردار شوند.(دیزراییلی)
5-ازدواج در حقیقت پیوندیست که از درخت دیگر بزنند. اگر خوب گرفت  هر دو بارور می شوند و اگر بد شد  هر دو خشک می شوند.
 و در پایان (آکوست کنت)می گوید:شرم برای زن زیبایی وبرای مرد فضیلت است.چرا که بزرگترین عیب برای این دنیا همین بس که بی وفاست.


خواستگاری
نگاه خواستگاری
لطفا به این پرسش جواب بدید:
مرد تا چه اندازه می تواند به بدن زن  هنگام خواستگاری نگاه کند؟

 


ماهيت شوخ طبعي از ديد گاه خانمها و آقايون
اگر از خانم ها و آقايون سوال کنيد که چه خصوصيتي در همسرشان وجود دارد که بيش از هر چيز برايشان جالب و جذاب است مطمئن باشيد که هر دو جنسيت، شوخ طبعي را در ابتداي ليست خود قرار خواهند داد. اين واژه آنقدر مورد استفاده قرار گرفته که در زبان انگليسي سرواژه اي به صورت (GSOH) نيز براي آن ساخته هم خانم ها و هم آقايون هر دو به يک ميزان به دنبال يافتن حس شوخ طبعي در شريک زندگي خود هستند. به هر حال کاملاً طبيعي است که هر کس به دنبال همسري باشد که خوش مشرب، جذاب و خوشمزه مي توان گفت که اين روزها شوخ طبعي به شکل مقوله اي در آمده که در ميان عامه ي مردم رواج زيادي پيدا کرده. لازم به ذکر است پژوهشگراني که در مورد شوخ طبعي تحقيق و بررسي مي نمايند سال هاست که متوجه اختلافاتي در مورد مفهوم و کاربرد حس شوخ طبعي در ميان خانم ها و آقايون شده اند. به اين معنا که خانم ها علاقه دارند با مردي ازوداج کنند که با مزه باشد، و برايشان جک هاي خنده دار تعريف کند؛ اين در حالي است که آقايون تمايل دارند با خانم هايي ازدواج کنند که به جک هاي مضحک و مسخره ي آنها بر اساس اظهارات اريک برسلر روانشناس دانشگاه مک مستر در کانادا تعريف خانم ها و آقايون از حس شوخ طبعي به يک معنا نيست. او در تحقيقاتش که در جلد بعدي ماهنامه ي تکامل و سلوک انساني به چاپ خواهد رسيد، تعداد بسيار زيادي از خانم ها و آقايون را مورد پرسش قرار داده است. اين افراد پاسخ هاي جالبي به سوال هاي پژوهشگران داده اند. برسلر و تيمش به اين نتيجه دست پيدا کرده اند که خانم ها بيشتر به دنبال مردي هستند که "توليد کننده" ي شوخي باشد و آقايون نيز بيشتر به خانم هايي گرايش دارند که با روي باز از شوخي آنها "استقبال" جفري مولر روانشناس در رشد تکاملي انسان در دانشگاه نيو مکزيکو و نويسنده کتاب "ذهنيت همسريابي" معتقد است که اين نوع تقسيم مفهومي شوخي در ميان جنسيت ها کاملاً قابل درک و پيش بيني است. خانم ها انتخابگر تر از آقايون هستند و به اين دليل که آنها مردهاي شوخ طبع را ترجيح مي دهند، آقايون خود به خود آموزش مي بينند که حس شوخ طبعي خود را زنده نگه داشته و خودشان را با مزه جلوه دهند تا به اين ترتيب هم بر روي خانم ها تاثير گذار واقع بشوند و هم مردهاي ديگر را از ميدان به در جان موريل پروفسور کالج ويليام و ماري در ويرجينا که به مدت 25 سال است که بر روي شوخ طبعي مطالعه و تحقيق مي کند، معتقد است که : "آقايون خيلي راحت با گذاشتن القاب و نام هاي مستعار بر روي مردهاي ديگر آنها دست انداخته و به آنها طعنه مي زنند." اين در حالي است که خانم ها يک چنين کاري را انجام نمي دهند و کمتر اتفاق مي افتد خانم ها را ببينيد که براي يکديگر جک بسازند و يا شوخي هايي کنند که به شخصيت طرف مقابل توهين شده باشد.
يکي از تفاوت هاي اصلي اين است که آقايون اغلب از شوخي استفاده مي کنند تا به نوعي با هم جنس هاي خود رقابت کرده و حس برتري خود را به آنها بقبولانند. اين در حالي است خانم ها از شوخي و خنده صرفاً به عنوان عاملي براي عميق تر شدن پيوندهاي عاطفي استفاده مي کنند. تحقيقات گوياي اين مطلب هستند که آقايون زمانيکه در کنار يک خانم هستند با دوستان پسر خود شروع مي کنند به شوخي و تطميع حس شوخ طبعي براي آقايون آنقدر مهم است که يک لبخند از طرف جنس مونث مي تواند به عنوان تثبيت کننده ي علاقه ي جنسي در ذهن آنها است. مجموعه تحقيقات يک پژوهشکده ي آلماني نيز گوياي اين مطلب است که زمانيکه يک خانم و آقاي غريبه به هم مي رسند و شروع مي کنند به يک گفتگوي عادي، ميزان خنده هاي خانم در طول بحث به عنوان عاملي محسوب مي شود که ميزان علاقه ي او به طرف مقابل را تعيين مي کند، و نشان مي دهد که او تا چه حد جذب آقا شده. همچنين همين ميزان خنده هاي خانم است که آقا بر اساس آن تصميم مي گيرد که دفعه ي آينده باز هم او را ملاقات کند يا خير. از سوي ديگر ميزان خنده هاي آقا هيچ ارتباطي به ميزان علاقه ي او به خانم برسلر مي گويد که تحقيقاتش همچنين گوياي اين مطلب نيز هستند که شوخي به احتمال زياد بخاطر انتخاب جنسي صورت مي پذيرد چراکه در روابط رمانتيک خنده و شوخي بسيار مطلوب جلوه مي کند. شايد خانم ها به حس شوخ طبعي دوستانشان بي اهميت باشند حال چه دختر و چه پسر، اما تمايل دارند که همسرشان از اين حس برخوردار دان نيلسون پروفسور زبان شناسي دانشگاه آريزنا امريکا مي گويد خانمي که حس شوخ طبعي آقا را به مسخره مي گيرد، اين کار او براي آقا مايوس کننده و دلسر کننده به حساب مي آيد. بسياري از آقايون در اين حال احساس تهديد زيادي را از سوي طرف مقابل دريافت مي کنند. همچنين آقايون خانم هايي که بيش از اندازه شوخي مي کنند را نيز به عنوان تهديد براي خود محسوب مي کنند، به اين معنا که اين احتمال را مي دهند روزي خودشان هدف زبان تيز و تند خانم قرار بگيرند. او مي گويد: "من احساس مي کنم که هر مردي در دنيا عاشق شوخ طبعي و خوشمزگي نيلسون مي گويد مردهاي مضحک و با مزه خيلي جذاب هستند چراکه داراي خلاقيت بسيار بالايي مي باشند، آنها حتي قابليت ديدن اشياء موجود در درون يک جعبه بسته را نيز دارند. آنها همچنين داراي "ديد مضاعف" هستند. او مي گويد آنها توانايي درک نقطه نظرات متفاوت طرف مقابل را نيز دارند. او مي گويد هر دوي اين خصيصه هاي اخلاقي مورد پذيرش خانم ها البته خود نيلسون هم براي شوخ طبعي حد و اندازه خاصي قائل مي شود. در حقيقت اينطور هم نيست که آقايون بگويند ما به هيچ وجه دلمان نمي خواهد همسرمان شوخي کند. از اين گذشته مردهايي که اين حس را مي ستايند، اغلب نسبت به ساير مردها مطمئن تر، بالغ تر، و آگاه تر هستند. آنها ارزش و اعتبار بالايي به همسرشان مي دهند و از اين بابت هيچ ترس و تهديدي را نيز متوجه خودشان نمي البته خانم هايي که به دنبال مردهايي هستند که موافق حس شوخ طبعي آنها بوده و ازآن استقبال کنند، داراي عزت نفس بالاتري هستند و براي شخصيت خود ارزش بالاتري قائل هستند.
اکثريت قريب به اتفاق پژوهشگران خانواده و ازدواج نيز موافق آراء فوق الذکر جان گاتمن يکي از موسسين موسسه ازدواج و خانواده در سياتل امريکا و کارشناس روابط زناشويي به اين نتيجه رسيده است که زمانيکه شوخي و خنده به عنوان عامل از بين برنده ي تنش ها و تعارض ها به کار برده مي شود، زندگي ها دوام بيشتري پيدا مي کنند. مطالعات جامع ديگر نيز حاکي از اين مطلب هستند که افرادي که با همسران خود خنده و شوخي مي کنند و به طور روزانه موجبات خنده و شادي يکديگر را فراهم مي آورند، زندگي خيلي خوشحال تري را دنبال خواهند جنبه سرزنده، شوخ، و فکاهي مغز قابل تقدير است حتي اگر زوجين در مورد چيزي که عامل خنده است با هم موافق نباشند


لزوم مشاوره وآموزشهاي پيش از ازواج

پاسخ صريح و کوتاه به اين پـرسش چـيزي نيـست جـز يـک "بـله" قاطع. ازدواج کردن آن هم بدون در نظر گرفتن آموزش هاي مقدماتي ، درست مانند شروع يک کار تجاري بدون درنظر گرفتن سود و زيان است. همانطور که مطلع هستيد نيمي از ازدواج ها به طلاق ختم مي شوند و مي توان گفت که از اين نيمه باقي مانده که براي مدت زمان زيادي در ازواج هاي دائمي باقي مي مانند تنها 50% از آنها از زندگي خود رضايت داشته و خوشحال متاسفانه بسياري از خـانم ها و آقايوني کـه با هـم آشنـا مي شونـد و پـس از مدتي تصـميم بـه ازدواج بـا يکديگـر را مي گيرند، هيچ گونه توجهي به اين آمار و ارقام نميکنند. حقيقـت ايــنجاست که اگـر نخواهيـد ايـن حـقـايق را در نـظر بـگيـريد و فـقـط از روي شـانس و اقـبـال انتظار داشته باشيد که ازدواج موفقـي در پيش روي داشته باشيد، بايد بدانيد که احتمال موفقيت شما در رابطه يک به چهار است. به هر حال تکنيک ها و شيوه هاي متنوع زيادي وجود دارند که با استفاده از آنها مي توان موفقيت زندگي مشترک را تضمين اکثر زوج ها متوجه نيستند که کلاس هاي آموزشي پيش از ازدواج مي توانند تا حد بسيار زيادي از احتمال طلاق بکاهند. تحقيقات گوياي اين مطلب هستند که شرکت در اين دوره هاي آموزشي مي توانند تا 30% احتمال بروز نفاق و جدايي را کاهش داده و زوجين را به سمت زندگي شاد تري هدايت نمايند. شرکت در اين قبيل کلاس هاي مشاوره همچنين مي تواند از استرس هاي شايع زمان پيش از ازدواج نيز بکاهد. تنها کمي تلاش مي تواند احتمال موفقيت شما را در دراز مدت افزايش بخشد. شما بايد هر کاري که از دستتان بر مي آيد را انجام دهيد تا بتوانيد روياهايتان درباره يک ازدواج موفق را به حقيقت مبدل کنيد، زندگي فوق العاده اي براي خود ايجاد نماييد و براي بقاي آن از هيچ تلاشي مضايقه آمادگي هاي پيش از ازدواج وابسته به حقيقت است و براي تداوم بخشيدن به ارتباط ضروري مي باشد. اين کار شما را به طور ضمني براي رويارويي با چالش هاي آتي که هر زوجي بطور اجتناب ناپذير با آن مواجه خواهد شد، آماده مي کند. بهتر است اينکار را در همين ابتداي رابطه که هر دو نفر سرشار از انرژي و تازگي هستند، انجام دهيد. در اينيک مورد بخصوص نبايد سرتان را در برف ها فرو کنيد و خودتان را به بيراهه بزنيد. پژوهش هاي اخير حاکي از آنند که در حدود يک سال پيش از ازدواج و يا حتي 6 ماه قبل از آن فرصت بسيار مناسبي است که به مراکز مربوطه مراجعه کنيد و در کلاس ها و دوره هاي آموزشي آمادگي براي ازدواج شرکت کنيد. در اين زمان ميزان استرس و عادات منفي در پايين ترين حد خود قرار دارد و مي توان از همان لحظه الگوهاي ارتباطي را برقرار و محقق ساخت. اين دوران درست زماني است که مشکلات خيلي راحت تر به نظر مي آيند و قابل حل مي زوجين در بدو شروع رابطه با درخواست هاي بيشتري روبرو هستند. با توجه به زندگي مکانيکي عصر اخير شرايط به گونه اي است که برقراري ارتباط قدري دشوار مي نمايد. اين روزها اغلب مشاهده مي شود که زوجين هر دو نفر مشغول به کار هستند و بچه دار شدن را براي بعد موکول مي کنند. واقعاً شرايط سختي را دارند. در اين شرايط هر دو نفر بايد از شيوه هاي ارتباطي بسيار قوي برخوردار باشند تا بتوانند مشکلات متفاوت را حل کنند، صميمت موجود را حفظ کرده و اهدافي را تنظيم نموده و براي رسيدن به آن ها تلاش کنند. بدون وجود يک چنين ساختاري طرفين خيلي راحت مغلوب استرس و فشار شده و خود را مي مشکلات خيلي راحت تر از آنچه فکرش را مي کنند وارد زندگي آنها شده و ريشه ي ارتباطشان را مي خشکاند. البته اغلب افراد در ابتداي رابطه انتظارات مثبت غير واقعي اي را در سر مي پرورانند که به ندرت کم و کمتر خواهد شد. افرادي که در خانواده ي هاي طلاق به دنيا آمده اند و يا شاهد زندگي ناموفق والدينشان بوده اند، ممکن است خواهان انتظارات غير واقعي و غير منطقي از زندگي زناشويي خود باشند که همين مطلب باعث مي شود در زندگي مشترک خود به موفقيت دست پيدا نکنند. آمادگي هاي پيش از ازدواج به عنوان يک فاکتور مصون کننده عمل کرده و شما را قادر مي کند که قابليت هايتان را ارتقا بخشيده و کمکتان مي کند که راحت تر بتوانيد از عهده مقابله با مشکلات بالقوه بر آييد. براي اينکه بتوان در زندگي موفق شد زوجين بايد از تمام مزاياي موجود بهره مشاوره و آموزش پيش از ازدواج بايد اذعان داشت که در بيشتر موارد زوجين به ندرت اتفاق مي افتد که در اين جلسات شرکت کنند، اما به هر حال در اين ميان عده ي انگشت شماري نيز هستند که در جلسات آمادگي پيش از ازدواج شرکت مي کنند. تعداداين جلسات مي تواند از يکي دو جلسه شروع شده و تا چندين مرحله ادامه پيدا کند. گاهي اوقات دفتر ارزيابي و آموزش مهارت ها نيز به آن اضافه مي شود. به هر حال محتوي و مدت زمان اين نوع جلسات مشاوره به جهت گيري زوجين ومشاوران بستگي دارد؛ اما متاسفانه هميشه نمي توان در يکي دو جلسه کليه مواردي را که زوجين بايد نسبت به آن آگاهي پيدا کنند را مطرح کرد و در يکي دو جلسه همه ي مطالب مهم را تحت پوشش قرار جلسات مشاوره و کلاس هاي آموزشي آمادگي ازدواج را مي توان به عنوان نوعي رويکرد مکمل و يا متناوب در نظر گرفت که خانم ها و آقايون نامزد کرده را با مهارت ها، عادات، و نگرش هاي يک زندگي موفق آشنا کرده و با آموزش تکنيک هاي غني، راه را براي رسيدن به موفقيت هموار مي سازد. زوجين همچنين با بهره گيري از اين روش ها مي توانند انتظار يک زندگي موفق و طولاني مدت راداشته باشند. بايد توجه داشت که اين نوع جلسات در رديف کلاس هاي آموزشي قرار مي گيرند و نه برخي از اين جلسات آموزشي وابسته به ارگان هاي مذهبي هستند و برخي ديگر از سوي گروهک هاي غير مذهبي برگراز مي گردند. در اين جلسات مباحث عامي که ممکن است هر زن و مرد تازه ازواج کرده اي با آن برخورد کنند، مطرح مي گردد. برخي از افراد تصور مي کنند که اين نوع آموزش ها مانند تعليم رانندگي يا آمادگي براي امتحان معمولي و پيش پا افتاده هستند اما بايد به اين افراد گوشزد کرد که چنين کتاب اخير "سوزان پيور" با عنوان: "سوال سخت: 100 سوال که بايد پيش از گفتن "بله" از خود بپرسيد" در ميان پرفروش ترين کتاب هاي سال قرار دارد. خواندن اين کتاب مي تواند به افرادي که قصد ازوداج دارند کمک کند تا وارد يک فضاي حمايت کننده شده و چهارچوبي خاص را در نظر بگيرند که به واسطه ي آن بتوانند اين سوالات را از خود پرسيده و ببينند با پاسخ هايي که به آنها مي دهند آيا مي توانند در زندگي با فرد مورد نظر به موفقيت دست پيدا کنند يا هر نوع آموزش هاي مقدماتي که زوجين براي خود انتخاب مي کنند – چه مذهبي و چه انواع غير مذهبي – به هر حال بايد شامل فعاليت هايي باشد که به آنها توانايي ها و مهارت هاي بالايي را مي دهد تا بتوانند با چالش هاي اجتناب ناپذير زندگي مواجه شده و آنها را در يک رابطه ي سرسپرده قرار داده و قابليت زندگي مشترک را به آنها اعطا در اين جلسات بايد به دنبال چه در اينجا ليست مختصري از 7 نوع مهارت ارتباطي که وابستگي مستقيم آن با موفقيت در ازدواج ثابت شده است را برايتان ذکر کرده • • • شخصيت و اصالت • نحوه ي برقراي • نحوه تجزيه و تحليل مشکلات و تعارض ها                                                                  • صميميت و رابطه • اهداف بلند بايد مطمئن باشيد که در جلسات مشاوره کليه اين مباحث مورد بحث و بررسي قرار خواهند گرفت. در اين قسمت سوالاتي را مطرح ميکنيم که ميتواند به شما کمک کند تا کلاس هاي آموزشي مفيدي را براي کسب آمادگي پيش از ازدواج براي خود انتخاب آيا کلاس هاي مورد نظر حامل پرسشنامه ارزيابي فردي هست که شما بتوانيد به واسطه ي آن نقاط ضعف و قوت خود را دريابيد و ببينيد بايد بر روي چه قسمت هايي بيشتر کار کنيد؟
چند زوج ديگر مانند شما در آن کلاس ها شرکت مي کنند؟ اگر کلاس ها در گروه هاي کوچکتري برگزار شوند، کيفيت بالاتر خواهد بود و مشاوران اين امکان را پيدا مي کنند که به صورت ويژه با هر يک از زوج ها کار کنند. از سوي ديگر هر چقدر تعداد شرکت کنندگان در يک کلاس کمتر باشند، کلاس مي تواند خيلي جامع تر، فراگيرتر، و سيستماتيک تر برگزار شده و بيش از پيش شما را درگير کشمکش هاي روزانه آيا کلاس ها به طور اخص بر روي نيازهاي زوج هايي که به تازگي با هم نامزد کرده اند و تازه عروس و دامادها و نيازهايشان متمرکز شده است؟ گاهي اوقات برخي از اين کلاس ها هستند که مشکلات زوج هاي جوان را با ساير مشکلاتي که که ممکن است زوجين در سال هاي بعدي ازدواج با آن روبرو شوند را با هم مخلوط مي کنند و در يک کلاس به بحث و بررسي در مورد آنها مي

ارسال در تاريخ سه شنبه 8 فروردين 1391برچسب:, توسط فیاض

صفحه قبل 1 صفحه بعد